Go to Top

Spenningshodepine og stress

Hver dag møter vi personer som plages med hodepine. Noen har hatt plager i lang tid, andre i kortere perioder. Det finnes flere typer hodepine, og med like mange årsaker. Man kan også ha flere ulike hodepiner samtidig.

Man kan skille mellom de ulike hodepinene

De fleste har kjent på denne verken. Det tunge trykket som ligger som et lokk over hodet, den intense stikkingen som sitter i tinningen eller i panna. Mange kjenner trykk i bakhodet, og frem i hodet. Noen kjenner smerter i øret og omkring øynene og av til i ansiktet. Noen har migrene, med hodepine på den ene siden, kvalme / oppkast og lysskyhet.  Noen våkner opp søndag morgen med hodepine, etter en fuktig bytur. Den hodepinen er selvforskyldt.

Felles for de ulike hodepinene, er at det er fryktelig ubehagelig og ofte smertefullt.

Fakta: Av den voksne befolkningen har så mange som 8 av 10 personer hodepine i løpet av året, og så mye som 40 % av alle barn har hatt hodepine innen 7 års alderen, og 75 % av barna har hatt hodepine i løpet av sine første 15 år.

Det finnes flere ulike årsaker til hodepine. Dagens blogg handler om spenningshodepine. Denne plagsomme hodepinen er noe av det vanligste vi ser og behandler på Stoa Fysikalske Senter.

Stresser du ? – ja da kan du få hodepine

Spenningshodepine er veldig ofte forbundet med stress. Man våkner gjerne med lett murring i hodet, og har kanskje sovet dårlig. Hodepinen kommer mere og mere sigende på utover dagen, i sterkere intensitet, og er verst når du setter deg ned på kvelden og slapper av. Smerten er som regel på begge sider av hodet, gjerne i bakhodet og panna. Du føler deg trøtt og sliten. Et tungt trykk henger over hodet ditt. Når helga kommer, og du endelig har tid til å slappe av, da våkner du med intens hodepine, gjerne lørdag, helst søndag. Og du har ikke vært på en fuktig bytur engang!!

Stive nakkemuskler? – ja da kan det gi deg spenningshodepine

Den fysiologiske årsaken til stresshodepinen, eller spenningshodepinen, skyldes muskulære spenninger i nakken. Når man øker stressnivået i kroppen, øker muskulaturen i nakke og skuldre spenningsnivået. Deler av nakkemuskulaturen fester seg i bakhodet, hvor man har flere nerver som kommer ut. Disse strekker seg opp i hodet og til nakkens nervesenter i bakhodet. Når muskulaturen, av ulike årsaker, blir spente, økes trykket på nervene og man får den såkalte spenningshodepinen. Hvis man av forskjellige årsaker har svak nakkemuskulatur, kan dette være en del av årsaken til hodepinen. Den svake muskulaturen må jobbe ekstra hardt for å styre nakke og hodet, og dermed øker spenningen og trykket på nervene.

Fakta: Har man hatt vondt i nakken mere enn 30 dager, mister man i snitt 30 % kraft i nakkemuskulaturen.

Hvorfor, hva og hvordan

Hvorfor våkner du med hodepine i helgene, eller når du endelig har ferie?

Svar: Stress er smertedempende. Når man stresser skiller kroppen ut et smertedempende «morfin».

Løsning: Har du spenningshodepine, øk stressnivået i kroppen! Eller?

Feil. Vi anbefaler å gjøre noe mere fornuftig med problemet!

  1. Finn årsak til stress og stram muskulatur, gjør noe med det.
  2. Få hjelp fra en kompetent fysioterapeut til å løsne på stive muskler og ledd i nakken, slik at trykket blir mindre.
  3. Tren opp nakken riktig, slik at muskulaturen slipper å jobbe overtid. Da er du bedre rustet når hverdagens plikter kaller. Riktig trening av nakken kan gi effekt allerede etter få dager. Muskulaturen er ikke borte, den må bare aktiviseres igjen. Har du dårlig «holdning» rett deg opp, det gir musklene dårlig arbeidsforhold!
  4. Slapp litt av hver dag, ikke bare i helgene og ferie. Det er lov å slå av bryteren!
  5. (for de som ikke har problemer knyttet til alkohol!) Ta deg et glass vin på kvelden mens du nyter og bare være deg selv. Det står faktisk ikke på vinflasken at den bare kan drikkes i helgene, eller at du må tømme hele flasken eller 3 literen for hver gang du åpner den. For mye vin gir selvforskyldt hodepine, og det er ikke godt!